گفت‌وگو با بابک مصری، مدیرعامل برند چرم مشهد

گفت‌وگو با بابک مصری، مدیرعامل برند چرم مشهد
گفت‌وگو با بابک مصری، مدیرعامل برند چرم مشهد

 

چرم مشهد در مسیر توسعه صادرات

 

چرم مشهد از سال 1375 تاکنون توانسته در بازار داخلی موقعیت خوبی را برای خود ایجاد کند و با بیش از 55 شعبه در بیشتر استان های کشور دسترسی به محصولات باکیفیت چرمی را برای هموطنان خود به ارمغان آورده است. اینک زمان آن فرا رسیده است که با تکیه بر قدرت تولید و خلاقیت در بازارهای خارجی نیز حضور یابد و ارزش کالا و هنر ایرانی را در عرصه جهانی به نمایش بگذارد. در همین راستا این برند شعبی را در عراق افتتاح کرده است از این رو در این شماره با بابک مصری مدیرعامل این برند گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

بیوگرافی کوتاه درباره خودتان بگویید و پیرامون سابقه فعالیت برند چرم مشهد توضیحاتی ارائه دهید.

سال ۱۳۴۹ در محله دروس تهران و در خانواده‌ای نظامی به دنیا آمدم. وقتی ۱۳ ساله بودم پدرم را از دست دادم و شاید بسیاری از تغییرات مسیر زندگی‌ام از همانجا شروع شده باشد، چون قرار بود به آمریکا برویم که کنسل شد. پدرم قبل از فوت به من نصیحت کرد که «در زندگی هر کاره‌ای که شدی سعی کن بهترین خودت باشی.» تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در همین محله به پایان رساندم. در سال ۱۳۶۷ و با رتبه ۶۰۰ وارد رشته مهندسی شیمی، صنایع نفت دانشکده فنی دانشگاه تهران شدم. پس از پایان خدمت سربازی برای ادامه تحصیل به کانادا رفتم و MBA را در رشته‌های مارکتینگ و اینترنشنال‌مارکتینگ و مدیریت سیستم‌های داده‌پردازی (MIS) گرفتم و به ایران برگشتم. یک شرکت شوینده‌های صنعتی را قبل از رفتن به کانادا تاسیس کرده بودم که بعد از بازگشت، آن را به شرکت شوینده‌های خانگی تبدیل کردم و از حدود هفت‌سال‌ونیم پیش مدیرعامل شرکت چرم مشهد هستم. این شرکت از سال 1375 در زمینه طراحی، تولید و فروش فروشگاهی محصولات چرمی فعالیتش را آغاز کرد و طی 26 سال گذشته به اشتغالزایی برای بیش از دوهزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مفتخر است و امروز به همت کارگران، تکنسین ها، طراحان و مدیران برند به بازیگر اصلی بازار چرم و انتخاب اول مشتریان ایرانی تبدیل شده است. چرم مشهد درحال‌حاضر با بیش از 15 هزار مترمربع فضای فروش در بیش از 60 فروشگاه در سراسر کشور، محصولات چرمی باکیفیت و همگام با مد روز را به مخاطبان ایرانی ارائه می‌دهد.

 

 سال گذشته این برند شعبی در عراق افتتاح کرد. چرا این کشور را برای توسعه فعالیت خود انتخاب کرده‌اید؟

با توجه به شناخت نسبی رفتار مصرف‌کننده عراقی و سوابق خرید آنها از شعب مشهد این فرصت شناسایی شد. فارغ از محدودیت‌هایی که برای فعالیت برندهای ایرانی در سایر کشورها وجود دارد، فرصت مناسبی برای توسعه بین‌المللی چرم مشهد کشف شد. همچنین مطالعات عمیقی در بازار عراق انجام شد و نتایج نشان از مستعد بودن این بازار داشت، البته رقابت شدیدی بین برندهای ترک نیز در این کشور در حوزه پوشاک مشهود بوده و هست. ما فرهنگ خرید مشتریان عراقی را با توجه به رفتار خریدشان در مشهد درک کرده بودیم و محصولاتی سازگار با آن بازار می‌توانستیم ارائه دهیم.

 

 

 به‌تازگی برند ML را تاسیس کرده‌اید. چه موضوعی موجب شد تصمیم به تاسیس برندی جدید بگیرید؟ از جایگاه و جامعه هدف برند ML بگویید.

با هدف توسعه بازار بین‌الملل با چشم‌انداز صادرات محصولات به سایر کشورها قدم در این مسیر گذاشتیم و درحال‌حاضر بازار عراق را لمس می‌کنیم و جایگاه برند ML به‌لحاظ پارامترهای برندینگ جزء برندهای برتر حوزه محصولات چرم است. بکر بودن بازار عراق جذابیت حضور را ایجاد کرده، به‌خصوص اینکه اکثر برندهای ترک حاضر در بازار عراق از برندهای دارای کیفیتی پایین بودند و جای محصولات تمام‌چرمی باکیفیت و دارای طراحی مناسب و زیبا بسیار خالی بود.

 

 

 توان رقابتی صنعت چرم ایران را در بازارهای جهانی چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا برای رقابت محصولات چرم ایرانی در کشورهایی مانند امارات- که در آنجا برندهای بین‌المللی بسیار مشهوری وجود دارند- شانسی می‌بینید؟

در زمینه‌های مختلف به ترتیب در کیف زنانه و مردانه، کیف پول، انواع البسه چرمی و دستکش قدرت بالای رقابت با محصولات جهانی را داریم. پوست گوسفند ایرانی از بهترین مواد اولیه چرم لباس در جهان است که در صورت فرآوری خوب، دوخت مناسب و البته طراحی متناسب با مخاطبان، قابل‌رقابت با برترین برندهای دنیاست.

 

 مزیت رقابتی محصولات چرم ایرانی را در چه می‌بینید و چه توصیه‌ای برای برندهای ایرانی دارید تا بتوانند در سطح بین‌المللی هم به فعالیت خود ادامه دهند.

مزیت رقابتی محصولات ایرانی را می‌توان در رعایت استانداردها، کیفیت، بهبود مستمر و درک دقیق نیاز مخاطبان دید، همچنین توجه به ترندهای جهانی و مگاترندها در طراحی محصولات حائزاهمیت است. توصیه‌ای به برندهای ایرانی جهت ادامه فعالیت‌شان در سطح بین‌الملل دارم؛ تا می‌توانید به‌دنبال استانداردسازی و سیستم‌سازی باشید و موضوع فردمحوری و تله بنیانگذار در برندهای ایرانی را فراموش نکنید و از وجود آنها و راه‌های گرفتار نشدن در دام‌شان اطلاع جامع و کامل داشته باشید. به بیان ساده‌تر آگاهانه برای توسعه فرآیندهای سازمانی تلاش کنید. توسعه را به‌صورت مطالعه‌شده و با برنامه‌ریزی و بدون‌ریخت‌وپاش‌های غیرمعمول انجام بدهید و نحوه ورود به هر نوع بازاری را با توجه به ماهیت رفتار مصرف‌کننده آن بازار در نظر بگیرید و با حساسیت بالا نسبت به انتخاب بازار هدف و نوع محصول تصمیم‌گیری کنید.

 

 

در دوسال گذشته شاهد پیشرفت چشمگیری در طراحی و تنوع محصولات برند چرم مشهد بودیم.این تحول و پیشرفت چگونه صورت گرفته است؟

تغییر پارادایم‌های طراحی و نمونه‌سازی برگرفته از متدهای روز دنیا و بازدیدهای پیاپی و مستمر از کلیه نمایشگاه‌های مد و چرم و کفش منطقه و ایتالیا در راس برنامه‌هایمان بود.

 

 اکنون برند چرم مشهد چند شعبه در ایران دارد؟

چرم مشهد با بیش از 15 هزار مترمربع فضای فروش در بیش از 60 فروشگاه در سراسر کشور، مفتخر است محصولات چرمی باکیفیت و همگام با مد روز را به مخاطبان ایرانی ارائه می‌دهد.

 

 از برنامه آتی این برند در حوزه توسعه شعب در کشورهای دیگر بگویید. در برنامه آینده خود برای توسعه شعبه‌ها چه کشورهایی مدنظرتان هستند؟

برنامه‌های بسیاری داریم ازجمله ایجاد شو روم در دبی، فعالیت‌هایی در حوزه خلیج‌فارس درحال انجام است و خبرهای خوبی در راه است؛ در قطر، عمان، کویت و حتی ممکن است کمتر از دوسال آینده در ترکیه به رقابت با برندهای جهانی بپردازیم.

 

 

 امروز در مجموعه شما چند نیروی انسانی مشغول به فعالیتند و فرآیند اشتغالزايی چگونه بوده است؟

درحال‌حاضر حدود هزارنفر به‌صورت مستقیم و همین تعداد به‌صورت غیرمستقیم در مجموعه چرم مشهد مشغول فعالیت هستند، همچنین درباره فرآیند اشتغالزایی باید بگویم که طی دوسال اخیر در چرم مشهد حدود 400 نفر به‌صورت مستقیم جذب کرده‌ایم و به سازمان اضافه‌ شده‌اند.

 

 سخن آخر...

چرم مشهد مدام درحال تلاش برای ایجاد فرهنگ تعهد در تمامی صنعت فشن ایران است و ارتقای کیفیت این صنعت و ریتیل کشور، تعهد اصلی چرم مشهد است.

تگها : صادرات , اشتغال زایی , صنعت فشن , ماهنامه تجارت طلایی , چرم مشهد , برندهای جهانی , توسعه شعب , مارکتینگ , خلیج فارس , عراق , بابک مصری

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان