نگاهی به مرکز خرید Yorkdale

نگاهی به مرکز خرید Yorkdale
نگاهی به مرکز خرید Yorkdale

 

در بین تمامی مراکز خرید امروزی و حتی قدیمی دنیا، Yorkdale نه صرفا به‌خاطر معماری یا پاخور، بلکه به یک دلیل خاص موردتوجه است؛ قدیمی‌ترین مرکز خرید با مختصات امروزی در تمام دنیا. این مرکز خرید در گوشه جنوب‌غربی تورنتوی کاناداست و سال 1964 به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید آن زمان دنیا افتتاح شد. درحال‌حاضر Yorkdale سومین مرکز خرید بزرگ کانادا از نظر مساحت است، علاوه‌بر این دارای بالاترین فروش در واحد مساحت در بین مراکز خرید این کشور است. Yorkdale با 18 میلیون بازدیدکننده سالانه، یکی از شلوغ‌ترین مراکز خرید کانادا نام دارد و بسیاری از خرده‌فروشان بین‌المللی در ابتدا در Yorkdale وارد بازار کانادا شده‌اند.

 

 

فروشگاه جدید

Yorkdale موازی با همه اقداماتش از تلاش برای بهبود دست نکشیده است؛ LA Maison Simons قصد دارد فروشگاهی را در مرکز خرید Yorkdale افتتاح کند که تقریبا 118 هزار فوت‌مربع وسعت دارد.

این فروشگاه که قرار است در سال 2025 افتتاح شود، طیف کاملی از کالاهای La Maison Simons ازجمله کارهای طراحان نوظهور کانادایی را ارائه می‌دهد و دارای مد و دکوراسیون خانه مدرن هاست  La Maison Simonsمی‌گوید بیش از 75 میلیون دلار برای ساخت مکان‌های جدید در تورنتو هزینه و حدود 400 شغل ایجاد می‌کند.

 

 

سیر تکامل

طراحی این مرکز خرید به شرکت مشاوران جان گراهام سیاتل سپرده و در 26 فوریه 1964 تحت مالکیت شرکت Trizec  افتتاح شد. مساحت ناخالص قابل‌اجاره آن بیش از یک‌میلیون فوت‌مربع بود که در آن زمان بزرگ‌ترین در کانادا نام داشت. این مرکز خرید ابتدا به شکل حرف L بود و یک کتابخانه عمومی کوچک داشت.

در سال 1984، Yorkdale با 75 فروشگاه جدید گسترش یافت و فضایی به وسعت 153 هزار فوت‌مربع (14200 مترمربع) در مجموعه به‌وجود آمد. در سال 1991، پس از اینکه شرکت هادسون بی، زنجیره سیمپسون را به سال 1978 خریداری کرد، فروشگاه سیمپسون به فروشگاه خلیج تبدیل شد. در سال 1999، Yorkdale یک تعمیر اساسی را به چشم دید، سپس سالن سینمای معروفی را افتتاح کرد.

در سال 2005 تعداد فروشگاه‌هایش از حدود 210 به 260 افزایش یافت و پروژه بازسازی تا سال‌های 2006 و 2007 ادامه داشت. این بازسازی بخش‌های قبلی مرکز خرید را با سبک توسعه سال 2005 مطابقت داد. عناصر کلیدی این پروژه شامل دستشویی‌های عمومی جدید، افتتاح رستوران Moxies Grill & Bar و درهای اتوماتیک کشویی جدید در همه ورودی‌ها بود. همه اینها درحالی بود که گسترش آن در نیمه‌دوم دهه ادامه یافت.

 

 

در ژانویه 2011، Yorkdale توسعه دیگری را اعلام و 145 هزار فوت‌مربع دیگر (13500 مترمربع) به خود اضافه کرد که برای 40 ویترین فروشگاه و 800 فضای پارکینگ زیرزمینی کافی بود. فودکورت موجود به مکان جدیدی در سطح سوم فروشگاه بزرگ ایتون انتقال یافت و در ادامه فروشگاه‌های جدیدی ازجمله فروشگاه مایکروسافت، دیویدست تی و نمایشگاه تسلا و همچنین یک فروشگاه بزرگ‌تر اپل در مجموعه جای گرفتند.

 

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , ماهنامه تجارت طلایی , مرکزخربد , مایکروسافت , معماری , بین المللی , کانادا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان