داستان یک برند جالب
یکی از دغدغههای والدین این است که فرزندانشان در زنگهای تفریح مدرسه، کمتر هلههوله بخورند. بسیاری از آنها به سلامت تغذیه فرزند خود بسیار اهمیت میدهند اما بچهها معمولاً خوراکیهای سالم را دوست ندارند. در بریتانیا و مخصوصاً لندن، بعضی مدارس موظفاند به بچهها خوراکی بدهند و یکی از معیارهای بچهها برای اینکه بگویند فلان مدرسه خوب است یا بد، خوراکیهایی هستند که هنگام تعطیلی از مدرسه دریافت میکنند و به خانه میبرند. اگر خوراکی، یک بسته کیک برنج بیمزه باشد، رتبه مدرسه به قعر جدول سقوط میکند. هر چیزی که شکلات داشته باشد، آنقدر برای بچهها جذاب است که هم از مدرسه راضی خواهند بود، هم از والدینشان.
البته پدر و مادرها دوست ندارند بچهها دائم شکلات بخورند. علاوهبر شکر و فقدان خواص غذایی، این روزها نگرانیهایی درباره آلرژی بچهها وجود دارد. علاوه بر این، تأثیرات بستهبندیهای پلاستیکی بر محیطزیست هم نگرانکننده است. این نگرانیها باعث شد «ماجا سیملر»، برند شیرینیپزی خود را راهاندازی کند و در عرض چهار سال، فروش خود را به یکمیلیون پوند برساند. نام این برند، «پلیین چاک» است.
شکلاتهای این برند که در «آکسبریج» در حومه لندن واقع شده، تنها سه ماده اولیه دارند: کاکائو، نارگیل و وانیل. این شکلاتها گیاهی هستند. ماجا که سیستم گوارشش، توانایی هضم لاکتوز را ندارد، میگوید: «دوست داشتم طعم شکلات شیری را بچشم اما هیچ لبنیاتی در آن به کار نرفته باشد و عاری از ۱۴ ماده آلرژیزا باشد.» او میگوید از همان ابتدا استانداردهای بالایی داشتند و تا جایی که میتوانستند، تعداد مواد اولیه را کاهش داده بودند تا بچههای دارای آلرژی بتوانند بدون نگرانی، شکلات بخورند. او میگوید: «علاوه بر این، اصلاً دوست نداشتیم بستهبندیهایمان پلاستیکی باشند.»
بستهبندی محصولات این برند، قابل بازیافت و فاقد پلاستیک هستند. نام محصول اصلی شرکت، «توی چاک-باکس» است. داخل بسته، یک پازل سهبعدی قرار دارد که از ورقهای بازیافتی و قابل تجزیه ساخته شده است. بستهبندی هم از موادی است که قابلیت تجزیه در خاک را دارند. میزان شکر شکلاتها یکسوم شکلاتهای متداولی است که در بازار وجود دارند. ماجا میگوید: «من دو پسر دارم. میدانم که مصرف زیاد شکلات چه تأثیری بر بچهها میگذارد.»
مصرف زیاد شکر میتواند باعث افزایش ناگهانی هیجان و انرژی انسان شود که معمولاً بچههای بیشفعال به آن دچار هستند. «پلیین چاک» حالا سههزار فروشنده در ۳۰ کشور دارد و در بسیاری از فروشگاههای زنجیرهای آنلاین و حضوری و مراکز فرهنگی موجود است؛ از جمله در اوکادو، دیلسفورد ارگانیک و موزه طراحی. درون بستهها جایزههایی قرار دارد؛ مثل تقویم و قطعات کوچک خانهسازی. قیمتها بالاتر از میانگین است چون هزینه تولید و دریافت اعتبار و مجوز برای محصولات دوستدار محیطزیست در لندن بالا به نظر میرسد. ماجا میگوید: «بهسختی میتوانستیم یک پیمانکار پیدا کنیم که کار را آنطور که ما میخواهیم پیش ببرد. به همین علت مجبور شدیم تولید را خودمان برعهده بگیریم. خیلی چیزها در این مسیر یاد گرفتیم؛ از جمله جذب سرمایه برای خرید دستگاههای لازم.»
او و همسرش «دومینیک» هر دو در این کسبوکار مشغول به کار هستند؛ امور مالی و تولید و فروش بر عهده دومینیک است و تمرکز ماجا، بر محصول، بازاریابی و قراردادهای بینالمللی قرار دارد.
این دو پیش از راهاندازی کسبوکارشان، هیچ تجربه خاصی در این زمینه نداشتند. ماجا در حوزه طراحی گرافیک کار میکرد و همسرش در حوزه بازرگانی. اما جذب سرمایه و تأمین مالی برای کسبوکار، کمک کرد تا مهارت پیدا کنند. این دو بنیانگذار و خانوادههایشان، کار را با سرمایه اولیه ۳۰۰ هزار پوندی آغاز کردند تا بتوانند کارخانهشان را راهاندازی کنند و سپس، یکسری سرمایهگذار موسوم به «آنجل» به آنها پیوستند که جمعی از مشاورانشان، حالا عضو هیأتمدیره شرکت هستند. دو مورد از سرمایهها را از طریق شرکت «کرودکیوب» جمعآوری کردهاند. حالا شرکت بیش از ۵۰۰ حامی مالی دارد که مجموعاً، 5/ 1 میلیون پوند سرمایه را وارد این کسبوکار کردهاند. توسعه کسبوکار همیشه آسان نبوده است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و پاندمی کرونا مشکلاتی برای این برند ایجاد کرد. ماجا میگوید: «برگزیت واقعاً روی فعالیتهای بینالمللی ما تأثیر گذاشت. ما قبلاً برای تبلیغ محصولمان از نمایشگاهها استفاده میکردیم که باعث میشد محصولها دیده شوند و کلی خریدار بینالمللی به ما هجوم بیاورند اما پس از برگزیت، تعدادشان کم شد. این اتفاق، خیلی چیزها را تغییر داد. در کل، حالا ارسال محصول، بسیار پیچیدهتر و گرانتر شده است. قبلاً صدها فروشگاه کوچک از کشورهای اتحادیه اروپا از ما خرید میکردند اما حالا بهدلیل برگزیت و تغییرات گمرکی، تعدادشان بسیار کم شده است.»
این کارآفرین موفق، راهحل این مشکل را پیدا کرد؛ با گسترش توزیع محصولات شرکت در داخل اتحادیه اروپا و استفاده از یک مرکز حملونقل شخص سوم هلندی برای تحویل محصول. از سوی دیگر، درست وقتی که موفقیت این برند تا حد زیادی وابسته به مسافرت بود، پاندمی کرونا آمد و همه معادلات را به هم زد. پیش از کرونا، بخشی از محصولات شرکت در غرفههای فرودگاهها به فروش میرسیدند. شرکت با هواپیماییهای نروژی هم قرارداد بسته بود تا طی پروازها به مسافران شکلاتهای این برند را ارائه کنند. کرونا در این امور اختلال ایجاد کرد. ماجا میگوید: «همه چیز خوب پیش میرفت تا اینکه ناگهان، همه کسبوکارها تعطیل و پروازها لغو شدند. در بریتانیا، صدها فروشگاه که محصولات ما را عرضه میکردند، بهدلیل قرنطینه تعطیل شدند.»
به این ترتیب، آنها برای فروش به تعداد بالا، تمرکز خود را روی سوپرمارکتها گذاشتند. فروش آنلاین و بدون واسطه هم دارند. برند پلیین چاک، حالا بیش از 20 نفر نیرو و بیش از ۳۰ توزیعکننده در نقاط مختلف جهان دارد. ماجا پیشبینی میکند این رقم افزایش یابد. احتمال این اتفاق زیاد است چون در پلیین چاک، همه چیز «خوب و شیرین» به نظر میرسد.
منبع: REUTERS