مرکزخرید «لاله پارک» ۱۳ سال در اوج موفقیت ومحبوبیت

مرکزخرید «لاله پارک» ۱۳ سال در اوج موفقیت ومحبوبیت
مرکزخرید «لاله پارک»  ۱۳ سال در اوج موفقیت ومحبوبیت

 

مجتمع تجاری لاله پارک با زیر بنایی به مساحت ۵۲۹۳۹ مترمربع در نوزدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در شهر تبریز افتتاح شد، اهالی شهر تبریز از ابتدای کار تا امروز همواره شاهد محبوبیت و رونق این مرکزخرید بوده‌اند. از این رو با «بشیر ابراهیمی» مدیرعامل این مرکز خرید گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم تا از رموز موفقیت این مرکز خرید برایمان بگویند.

 

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق شغلی‌تان برایمان بگویید.

بشیر ابراهیمی هستم متولد۱۳۴۰ تبریز، دارای مدرک کارشناسی مدیریت و حدود ۳۵ سال در سیستم‌های اداری و واحدهای صنعتی در رده‌های متنوع مدیریتی در خدمت عزیزان بوده‌ام و اکنون به‌عنوان مدیر مجتمع تجاری و تفریحی لاله‌پارک مشغول به انجام‌وظیفه‌ام.

 

از تاریخ افتتاح لاله پارک چند سال می‌گذرد؟

مرکز تجاری و تفریحی لاله پارک تبریز اواخر سال ۱۳۹۱ عمدتا با برندهای ترک و اروپایی افتتاح شد و شروع به فعالیت کرد، هرچند در این مدت تغییراتی در استقرار برخی برندها صورت گرفته، تا امروز فعالیت این مرکز بی‌وقفه ادامه دارد.

 

 

درحال‌حاضر چند واحد تجاری، اداری و خدماتی در مرکز تجاری شما فعالیت دارند؟

مرکز تجاری و تفریحی لاله پارک در ۶ طبقه با زیربنای کلی ۶۷۵۰۰ مترمربع و زیربنای مفید حدود ۲۲ هزار مترمربع با کاربری صرفا تجاری و تفریحی و بالغ‌بر ۱۸۰ واحد تجاری و تفریحی با برندهای معتبر در زمینه‌های مختلف اعم از پوشاک، کیف و کفش، طلا و جواهر، کالای خواب، فودکورت، کافه و رستوران، لوازم‌خانگی، هایپرمارکت، شهربازی، سالن اجتماعات، پردیس سینمایی و دیگر صنوف موردنیاز خانواده و پارکینگ مسقف با ظرفیت حدود۵۰۰ دستگاه در یک‌جا با بهترین امکانات در خدمت مشتریان محترم است.

پس از اضافه شدن هتل، آیا سرمایه‌گذار برنامه دیگری هم برای توسعه دارد؟

بعد از راه‌اندازی هتل پنج‌ستاره لاله پارک در ۱۷ طبقه با بالاترین استانداردها در جوار مجتمع تجاری و تفریحی، در راستای تامین رفاه و راحتی مشتریان و مراجعه‌کنندگان، سرمایه‌گذار برای خرید و راه‌اندازی پارکینگ دیگری به متراژ تقریبی دو هکتار با ظرفیت حدود هزار دستگاه خودرو درکنار مجتمع، تحت‌عنوان پارکینگ روباز اقدام کرده است.

 

 

در سال‌های اخیر شاهد رونق و استقبال مستمر مشتریان از این مرکز خرید بوده‌ایم، شما علت این استمرار و تداوم را چه می‌دانید؟

عوامل گوناگونی در پایداری یک مرکز تجاری در جایگاه خود نقش بسزایی دارند؛ اولین و مهم‌ترین عامل شناسایی نیازهای مراجعه‌کنندگان و مشتریان، دادن حس خوب برای حضور و انتخاب دقیق و متنوع برندهایی است که بتوانند نیازها و سلایق مختلف مشتریان را پوشش دهند.

از دیگر عوامل می‌توان به ایجاد ترکیبی از برندهای معتبر و زنجیره‌ای از صنوف متعدد اشاره کرد که همگی از برندهای خوشنام و دارای استانداردهای بالا در کشورند که حس اعتماد و جذابیت را برای مشتریان ایجاد کرده‌اند. احترام به مشتری و مراجعه‌کنندگان، تعامل با صنوف و برندهای موجود در مجتمع و نهادها و ادارات مرتبط، تلاش برای حفظ استانداردهای بالا در خدمات‌رسانی و ایجاد محیط امن دوستانه از عوامل دیگر کلیدی است که می‌تواند موجب تداوم فعالیت و رونق یک مرکز تجاری شود. لذا مرکز تجاری لاله پارک تبریز با ایجاد فضای جذاب سعی دارد ضمن رعایت و عمل به موارد فوق و حفظ استانداردهای لازم با اجرای برنامه‌های مختلف نوآورانه مانند جشنواره‌های مقطعی، تخفیف‌های ویژه برای رویدادهای فصلی، تقویمی، ملی و مذهبی، نقش مهمی در جذب و حفظ مشتریان ایفا کند.

این مرکز در تلاش است با ایجاد فضای جذاب در رستوران‌ها، کافه‌ها، شهربازی، پردیس سینمایی و... محیطی را فراهم آورد تا مشتریان نه‌تنها برای خرید، بلکه برای تفریح و لذت بردن از وقت خود این مجتمع را انتخاب کنند.

 

چشم‌انداز شما برای چند ماه باقی‌مانده از سال و سال‌های پیش رو چیست؟ چه برنامه‌ای برای در صدر ماندن لاله پارک دارید؟

چشم‌انداز ما برای ماه‌های باقی‌مانده سال حفظ و تقویت جایگاه لاله پارک به‌عنوان یکی از پیشروترین مرکز تجاری کشور است و برنامه‌های ویژه‌ای برای دو فصل پیش رو در نظر گرفته‌ایم که شامل کمپین‌های تبلیغاتی جذاب، برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای خاص، ارائه تخفیف‌ها و امتیازهای ویژه به مشتریان با همکاری برندهای مستقر می‌شود، همچنین برای بهبود تجربه خرید و افزایش تعامل مشتریان با برندهای حاضر در مجموعه برنامه‌هایی داریم.

 

 

به نظر شما امروزه روند رشد و توسعه مراکز خرید در ایران با چه موانعی روبه‌روست و ادامه سال 1403 را برای مراکز خرید چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

به باور من اصلی‌ترین موانع، شرایط اقتصادی، قوانین دست‌وپاگیر و ناپایداری آنها، عدم امکان آینده‌نگری فعالان اقتصادی، دخالت‌های موهوم و بیجا و خصوصا نوسانات بازار و تغییرات نرخ ارز، عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت و... هستند. بااین‌حال بهتر است برای ادامه فعالیت ماه‌ها و سال‌های آتی، مجتمع‌ها و مراکز خرید ضمن به‌روزرسانی برنامه‌هایشان به‌سمت نوآوری و ارائه خدمات متنوع به مشتریان حرکت کنند تا بتوانند در این آشفته‌بازار به روند رو به رشد خود ادامه دهند که خوشبختانه مجتمع لاله پارک تبریز با همکاری برندها و صنوف موجود در مجتمع در این راستا حرکت می‌کند.

 

با توجه به تصمیم به سرمایه‌گذاری و استمرار در این  امر توسط سرمایه‌گذار به نظر شما دلیل اصلی این قضیه چیست؟

همان‌طور که می‌دانید هر ایرانی برای سربلندی کشور و زادگاه خود احساس وظیفه می‌کند، سرمایه‌گذار لاله پارک تبریز هم از این امر مستثنی نیست. لذا با بررسی نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و خالی بودن بستر چنین مجتمع‌های تجاری مدرن در کنار بازار بزرگ و تاریخی تبریز، از طرفی وجود جمعیتی پویا و احساس نیازمندی به یک مرکز تجاری متمرکز به استاندارد جهانی و مدرن مشتمل بر برندهای معتبر و در شأن مردم که لایق بهره‌مندی از چنین مراکزی بودند این مرکز خرید ساخته شد و همچنین تفکر سرمایه‌گذار فراتر از ساخت یک مرکز تجاری صرف بوده بلکه هدف تغییر سبک زندگی و افزایش تقاضا برای فضاهای متنوع و باکیفیت برای خرید و سرگرمی در یک مرکز تجاری بود که به نقطه عطف در منطقه تبدیل شد و تجربه‌ای متفاوت برای مردم به ارمغان آورد. لذا دیدگاه‌های فوق محرک قوی برای آغاز پروژه برای اولین بار در شهر تبریز بوده که موفق به ساخت مرکز تجاری استاندارد برای نخستین بار در ایران و تغییر رویه ساخت مراکز تجاری شد.

 

 

به نظر شما نقش مدیر مرکز خرید در موفقیت مجموعه و جذب مخاطبان بیشتر چقدر می‌تواند حیاتی باشد؟

تلاش مدیر باید به موفقیت برندها و صنوف مستقر در مجتمع تجاری منتج شود، لذا نقش مدیر مرکز خرید در موفقیت مجموعه و جذب مخاطبان بیشتر، بی‌نهایت حیاتی است. مدیر به‌عنوان رهبر مجموعه وظیفه دارد نه‌تنها برنامه‌ریزی استراتژیک مناسبی برای جذب برندها و مشتریان داشته باشد، بلکه باید با ایجاد فضایی پویا و خلاقانه، تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای مشتریان فراهم کند. تصمیمات مدیریتی در زمینه‌های بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتریان و صنوف، حتی جزئیات طراحی و خدمات ارائه‌شده، همگی تاثیر مستقیم بر موفقیت مجموعه دارند.

مدیر باید در صدر بازار و درک نیازهای متغیر مشتریان، سیاست‌هایی را پیاده‌سازی کند که نه‌تنها مشتریان فعلی را حفظ کند، بلکه مخاطبان جدید را نیز جذب کند. مدیریت بحران و حفظ پایداری در شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی از دیگر وظایف مهم اوست، درنهایت یک مدیر موفق می‌تواند با ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت و ارتباط موثر با تمامی ذی‌نفعان، بستری مناسب را برای رشد و توسعه پایدار مرکز تجاری فراهم کند.

 

از دیدگاه شما پیش‌نیازهای آموزشی، مطالعاتی یا عملیاتی یک فرد برای فعالیت در این صنعت و نهایتا کسب مسئولیت مدیریت کل یک مرکز خرید چیست؟ مدیران مراکز خرید در حین فعالیت به چه نوع آموزش‌ها و مهارت‌هایی جهت افزایش دانش و بهره‌وری خود نیاز دارند؟

برای فعالیت موفق در صنعت مدیریت مراکز خرید و نهایتا کسب مسئولیت مدیریت، پیش‌نیازهای متعددی وجود دارد؛ در وهله اول، داشتن دانش تخصصی در زمینه‌هایی مانند مدیریت بازرگانی، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین مطالعات مربوط به رفتار مصرف‌کننده، تحلیل بازار و استراتژی‌های رقابتی برای داشتن درک بهتر از این صنعت ضروری است. در وهله دوم تجربه کار در بخش‌های مختلف مرکز تجاری مانند مدیریت واحدهای فروشگاهی، خدمات مشتریان و بخش‌های عملیاتی به فرد کمک می‌کند دید جامعی از نحوه عملکرد مجموعه به‌دست آورد. مهارت‌های مدیریتی ازجمله تصمیم‌گیری سریع، مدیریت بحران، توانایی هدایت تیم‌ها و برنامه‌ریزی استراتژیک جزء نیازهای اساسی‌اند. آشنایی با فرهنگ کاری مجتمع اعم از فرهنگ کسب‌وکار و فرهنگ مشتریان از نیازهای ضروری موضوع هستند که مدیر باید توانایی انجام آن را داشته باشد.

علاوه‌بر اینها در حین فعالیت به‌عنوان مدیر یک مرکز خرید باید به‌روز باشد و آموزش‌های جدیدی را در زمینه‌های فناوری و دیجیتال مارکتینگ و... فراگیرد، همچنین شرکت در دوره‌های آموزشی بین‌المللی و سمینارهای تخصصی در حوزه‌های مدیریت خرده‌فروشی و نوآوری‌های صنعتی می‌تواند به افزایش بهره‌وری توانایی مدیریت بهتر کمک کند. مهارت‌های ارتباطی و مذاکره نیز برای حفظ روابط موثر با صنوف، مشتریان و تامین‌کنندگان لازم و اجتناب‌ناپذیر است.

 

 

چنانچه مطلب ناگفته دیگری دارید، بفرمایید؟

امید است با توجه به احساس نیاز در صنعت مراکز تجاری، بـا ایجاد یک تشکل تحت عنوان اتحادیه یا هر نام دیگر در کشور بتوان راهنمایی سرمایه‌گذاران و برندسازی با استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شویم و شاهد شکوفاتر شدن این صنعت در کشور باشیم.

 

 

 

تگها : مرکز خرید , خرده فروشی , فروشگاه , برندسازی , ماهنامه تجارت طلایی , مرکز تجاری , لاله پارک

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان