مدیرعامل شرکتDemet Mutlu Trendyol یک کارآفرین جسور

مدیرعامل شرکتDemet Mutlu Trendyol یک کارآفرین جسور
مدیرعامل شرکتDemet Mutlu Trendyol  یک کارآفرین جسور

 

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرور حقیقت اما همان داستان تجربه‌ زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پیرنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست فرمول یکسانی دارند.

ماراتن عقربه‌ها هرگز به پایان نمی‌رسد؛ همین حقیقت است که عمر را به سرمایه‌ای ارزشمند و زندگی را به فرصتی تکرارنشدنی تعبیر می‌کند. بسیاری با تکیه‌بر این گزاره معتقدند شرایط به‌تنهایی نمی‌توانند آنقدرها هم تعیین‌کننده باشند و بهتر است کوچک‌ترین جرقه‌های خلاقیت را به‌عنوان سرنخی ممتاز جدی گرفت و آنها را دنبال کرد. با چنین رویکردی است که خطر کردن و چشم‌پوشی از منطقه امن فعلی معنا پیدا می‌کند. Demet Mutlu هم در آستانه 30 سالگی و زمانی که روزهای آرام و زندگی متعادلی را تجربه می‌کرد، تصمیم گرفت از دایره امنش پا فراتر بگذارد و به درک ذهنی و آینده‌نگری خود اعتماد کند. او یک‌دهه پیش فرصتی را در وطنش شناسایی کرد و با راه‌اندازی شرکت Trendyol تمام تلاشش را کرد تا آن را به واقعیت نزدیک کند. حالا Mutlu نه‌تنها یکی از بزرگ‌ترین زنان کارآفرین کشور ترکیه است، بلکه یکی از قدرتمندترین زنان کارآفرین جهان هم به‌حساب می‌آید.

 

 

 سفر پرماجرا

Mutlu برای راه‌اندازی ایده‌اش در ترکیه تصمیم به ترک تحصیل گرفت و درحالی از مدرسه کسب‌وکار دانشگاه هاروارد بیرون آمد که بسیاری رویای بودن در آنجا را در سر داشته و دارند.

ستاره او در بیست‌ودومین روز از ماه آگوست سال 1981 در شهر نیویورک درخشید؛ جایی فرسنگ‌ها دورتر از وطنش ترکیه. خانواده Mutlu مدت‌ها پیش از تولد دمت به آمریکا مهاجرت کرده بودند. او بعد از پایان دوران مدرسه، به دانشگاه نیویورک رفت تا مدرک کارشناسی‌ اقتصاد را با درجه ممتاز و از بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی ایالات‌متحده بگیرد. بعد از آن بود که اولین تجربه‌های کاری‌اش را از سر گذراند. این تجربه‌ها در شرکت‌هایی مانند Altria یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تنباکو و سیگار در جهان،

Procter & Gamble شرکتی فعال در زمینه کالاهای مصرفی و Reckitt Benckiser تولیدکننده کالاهای لوکس رقم خوردند و بیشتر در زمینه مدیریت برند، بازاریابی و توسعه تجاری مطرح بودند. کار در این شرکت‌ها باعث شد Demet Mutlu به مدیریت بازرگانی علاقه‌مند شود. به همین خاطر در سال 2009 برای ادامه تحصیل به مدرسه کسب‌وکار دانشگاه هاروارد رفت.

بعد از یک‌سال تحصیل در مدرسه کسب‌وکار دانشگاه هاروارد، Mutlu برای تعطیلات تابستان راهی ترکیه شد؛ سفری که مسیر زندگی او را به‌کلی تغییر داد. در ترکیه او متوجه فرصتی شد که مغفول مانده بود؛ تجارت ‌الکترونیک و خرید آنلاین، به‌خصوص در زمینه مد که اتفاقا طرفداران زیادی هم در میان مردم این کشور دارد. همین شد که Demet Mutlu تصمیم خودش را برای ترک تحصیل گرفت و درحالی از مدرسه کسب‌وکار دانشگاه هاروارد بیرون آمد که بسیاری رویای تحصیل در آنجا را در سر داشته و دارند. در همان سال Mutlu با سرمایه شخصی خودش که چیزی در حدود 300 هزار دلار بود، Trendyol را تاسیس و اولین پورتال آن را راه‌اندازی کرد.

 

 ورود به باشگاه دکاکورن‌ها

Trendyol در این سال‌ها به بازارگاه آنلاینی تبدیل شده که امکان فروش آنلاین محصولات تولیدکنندگان ترک را فراهم می‌کند و کمک کرده این محصولات به دست کاربران 27 کشور دیگر هم برسند. این شرکت به‌سرعت رشد کرد و بعد از هشت‌سال توانست توجه غول تجارت‌الکترونیک چین یعنی علی‌بابا را به خودش جلب کند. به‌این‌ترتیب در سال 2018 علی‌بابا 750 میلیون دلار در Trendyol سرمایه‌گذاری کرد تا عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار آن را در اختیار بگیرد. Trendyol حالا بزرگ‌ترین شرکت ترکیه در زمینه تجارت‌الکترونیک است و 60 درصد از فروش آنلاین پوشاک و محصولات صنعت مد این کشور را در اختیار دارد. این پلتفرم بیش از 16 میلیون کاربر دارد و بیش از دوهزار برند در آن محصولات‌شان را عرضه می‌کنند. وب‌سایت Trendyol با بیش از 200 میلیون بازدید در هر ماه، در سال‌های اخیر رشد سالانه بیش از صددرصدی را تجربه کرده است. ارزش این شرکت اخیرا و با جذب سرمایه 12 میلیارد دلاری، به 16.5 میلیارد دلار رسیده تا به باشگاه دکاکورن‌ها (شرکت‌هایی با ارزش بیش از 10 میلیارد دلار) بپیوندد.

 

 

 زن الهام‌بخش با کفش‌های معروف

Demet Mutlu در این سال‌ها و درکنار مدیریت و توسعه شرکت Trendyol، شرکت Peak Games را هم تاسیس کرده که از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در حوزه بازی‌های موبایل است. این شرکت به‌سرعت در مسیر رشد قرار گرفت و درنهایت شرکت آمریکایی بزرگ Zynga در سال گذشته میلادی آن را با قیمت 1.8 میلیارد دلار خرید. Mutlu 40 ‌ساله، حالا در صنعت تکنولوژی به‌عنوان سرمایه‌گذار فرشته شناخته می‌شود و در 6 شرکت تکنولوژی در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری کرده است.

او در سال 2011 در فهرست مجله Fortune جزء 10 زن کارآفرین قدرتمند جهان قرار گرفت و مجمع جهانی اقتصاد او را به عضویت انجمن Global Shaper درآورد که شامل جوانان کارآفرینان و بااستعدادی از سراسر دنیاست که توانسته‌اند تغییرات موثر و مهمی در جهان ایجاد کنند. به‌این‌ترتیب Mutlu در سال 2012 در مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرد. او در سال 2013 به فهرست بزرگ‌ترین رهبران تجارت مد جهان راه پیدا کرد و در سال 2015 به‌عنوان یکی از 50 زن الهام‌بخش اروپا در حوزه تکنولوژی معرفی شد. Demet Mutlu در سال 2016 تنها نامزد ترکیه برای قرار گرفتن در فهرست رهبران جوان جهان بود که توسط مجمع جهانی اقتصاد انتخاب می‌شوند. در همان سال دو مجله Forbes و Hundred او را به‌عنوان الگویی برای زنان کارآفرین اروپا معرفی کردند. Mutlu در سال 2017 نماینده ترکیه برای شرکت در پروژه «زنان الهام‌بخش» بود که پلتفرمی از سبک زندگی زنان بزرگ و مشهور جهان است. مجله ترکیه‌ای اکونومیست (Ekonomist) هم در سال 2019 جایزه زن کارآفرین سال را به Mutlu اهدا کرد.

Mutlu درحال‌حاضر ساکن نیویورک است و علاقه زیادی به بازیگری و حضور در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی دارد و البته ورزشکاری منظم و جدی است. کلکسیون کفش‌های Demet Mutlu شهرت زیادی دارد و ظاهرا عادت دارد هر ماه چند جفت کفش جدید هم بخرد!

 

منبع: آی تی ایران

تگها : کسب و کار , تکنولوژی , خرید آنلاین , کارآفرین , بانوان ارزش آفرین , ترندیول , ترکیه

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان