بهدلیل تغییرات چشمگیر بسیاری از مکانهای خردهفروشی در سراسر اروپا و آمریکای شمالی بهدلیل تعطیلی خردهفروشان اصلی ازجمله فروشگاههای بزرگ با فضای خالی مواجه میشوند.
تنها در بریتانیا ۸۵ درصد از فروشگاههای بزرگ در دهه گذشته بسته شدهاند و بسیاری از آنها در مراکز خرید واقع شدهاند، این موضوع برای صاحبان فروشگاهها که تلاش میکنند فضاهای بزرگ را پر کنند، دردسر ایجاد کرده است.
اما در عصر تجارت چندکاناله و تمایل شدید مصرفکنندگان به خردهفروشی و سرگرمی مبتنیبر تجربه، برخی از این فضاهای خالی برای صاحبان فروشگاهها مجالی را ایجاد کرده تا با مفاهیم جایگزین مدرن و مبتکرانه، فرصتهایی را ایجاد و محصولات خردهفروشی خود را متنوع کنند.
مجموعه وسیعی از جاذبههای تفریحی و سرگرمی، غذا و نوشیدنی و مفاهیم تناسباندام در مراکز خرید و مناطق خردهفروشی گنجانده شدهاند تا تجربیات منحصربهفردی را ارائه دهند. این مفاهیم جدید فضاهای اجتماعمحوری را بهوجود میآورند که حول محور تفریح است.
در بریتانیا برند خدمات تفریحی Gravity، دوفروشگاه سابق Debenhams را در مراکز خرید لندن و لیورپول گرفته و آنها را به مکانهای سرگرمی بزرگ تبدیل کرده که شامل کارتینگ و دارت مجازی میشوند. از زمان افتتاح در لندن در سال ۲۰۲۱، این مکان باعث افزایش۲۵ درصدی بازدیدکنندگان مرکز خرید شده است. در Stonestown Galleria در سانفرانسیسکو، Round One Entertainment اعلام کرده در سال۲۰۲۴ مکانی به مساحت۴۹ هزار فوتمربع دارای بولینگ، بیلیارد، پینگپنگ و... را در طبقه پایین فروشگاه سابق Nordstrom افتتاح خواهد کرد. درهمینحال در تورنتو، فروشگاه سابق Nordstrom در One Bloor به یک باشگاه لوکس سلامتی اجاره داده شده است.
در لیون Unibail-Rodamco-Westfield مرکز خرید La Part-Dieu را که از بزرگترین مراکز خرید شهری در فرانسه است، بازسازی کرد تا تجربه جدیدی از خرید و اوقات فراغت را برای بازدیدکنندگان فراهم سازد. بام تازه اضافهشده دارای مرکز غذاخوری به مساحت ۴۳ هزار فوتمربع و ۷۵ هزار فوتمربع باغهای معلق است که بازدیدکنندگان میتوانند در آن قدم بزنند. یک مرکز کوهنوردی به مساحت ۷۵۰۰ فوت مربع و یک مجموعه سینمایی ۱۸صفحهای هم در این مکان وجود دارد. این روزها فناوری درحال تغییر شکل خردهفروشی است. فناوری، تجربه خردهفروشی را تکامل میبخشد و نحوه تعامل مصرفکنندگان با دنیای فیزیکی و دیجیتال را تغییر میدهد و به مفاهیم جدید اجازه میدهد نحوه تجربه خریداران از محصول، محتوا و رسانه را بازتعریف کنند.
Cosm یکی از نمونههای آینده سرگرمی همهجانبه است که با استفاده از فناوری صفحهنمایش LED قلمرو سرگرمی را گسترش میدهد.
Cosm دارای جلوههای بصری پیشرفته خواهد بود. همچنین آنها رویدادهای آموزشی را ارائه خواهند داد. انتظار میرود اولین مکانهای دائمی Cosm در سال ۲۰۲۴ در Grandscape افتتاح شوند. این مکانها تقریبا ۶۵هزار فوتمربع مساحت دارند و میتوانند تا ۱۷۰۰ میهمان را در خود جای دهند.
تجربه و اکتشاف، محرکهای تغییر برای خردهفروشی مدرن هستند. ما اکنون درگیر مقوله خرید فیزیکی مقابل دیجیتال نیستیم. مگان مارتیندیل، مدیر بخش اطلاعات خردهفروشی در Avison Young گفت: «فناوری، شکاف را پر و واقعیتی مشترک را ارائه میدهد. خریداران قادرند تجربههای خرید، غذاخوری، تفریح، اوقات فراغت و سرگرمی خاص خود را ایجاد کنند.»
Netflixپس از آزمایش فروشگاههای موقت در سراسر جهان، اولین مکانهای دائمی خود را در ایالاتمتحده در سال۲۰۲۵ افتتاح میکند و سپس درپی گسترش جهانی مفهوم خانه Netflix است. طبق گفته این برند بازدیدکنندگان میتوانند کالا بخرند، سرگرمیها را زنده ببینند و در تجربیات همهجانبه پیرامون نمایشهای موفق Netflix شریک باشند. جاذبههای خانه Netflix شامل اتاقهای فرار، بازیهای ترکیبی و نمایشهاست.
خردهفروشان باید دائما با رفتارهای مصرفکننده سازگار شوند تا ارتباط خود را حفظ و در آینده پیشرفت کنند. خریداران بهطور فزایندهای بهدنبال تفریح و اوقات فراغت در محیطهای بازیاند که دنیای فیزیکی و دیجیتال را در هم میآمیزد.
مفاهیم نوظهور مبتنیبر فناوری با موفقیت جایگزین فروشگاههای خردهفروشی سنتی شده و مراکز خرید را تقویت میکنند. این برای دوطرف سودمند است، زیرا اپراتورها میتوانند از موقعیتهای ارائهشده استفاده کنند.
تکامل فضاهای خردهفروشی همچنان ادامه خواهد یافت. مالکان و مستاجران باید بهطور مداوم با یکدیگر همکاری کنند تا با تقاضای بیشتر مصرفکنندگان روبهرو شوند.
منبع:retail-insider.com