مردم سراسر جهان در روز شکرگزاری رکورد ۳۳.۶ میلیارد دلار را برای خرید آنلاین خرج کردند و به نظر میرسد این روند در جمعه سیاه ادامه داشته است.
طبق اعلام شرکت Adobeآمریکاییها در جمعه سیاه رکورد ۱۰.۸ میلیارد دلار خرج کردند که ۱۰.۲ درصد بیشتر از سال گذشته بود. در مقابل، Salesforce برآورد هزینه بسیار کلی تری را ارائه میدهد. به گفته آن شرکت، آمریکاییها در جمعه سیاه امسال ۱۷.۵ میلیارد دلار خریدهاند که ۷ درصد بیشتر از سال گذشته است.
به گفته Salesforceتنها در ۲۴ ساعت، حجم خرید جمعه سیاه جهانی به رکورد چشمگیر ۷۴.۴ میلیارد دلار رسید که ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. برای مقایسه، سال گذشته ادوبی اعلام کرد که خرید آنلاین در این رویداد ۹.۸ میلیارد دلار در ایالات متحده بوده است و طبق گزارش Salesforce، این رقم در سال گذشته به ۷۰.۹ میلیارد دلار در سطح جهانی رسیده است.
جالب اینجاست که تعداد خیره کننده آمریکاییها که در جمعه سیاه خرید میکنند، در مقایسه با رشد گزارش شده توسط اداره سرشماری ایالات متحده، اندکی افزایش یافته است. این آژانس می گوید که فروش مشاغل و فروشگاههای آنلاین در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۴. اندکی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بین ۶ تا ۸ درصد افزایش داشت. دلیل این رشد درصد کمتر در سطح جهانی این است که با وجود بهترین تلاشهای بازاریابی شرکتهای تجارت الکترونیک، رویداد جمعه سیاه در کشورهای دیگر مانند ایالات متحده با فصل تعطیلات همزمان نیست.
ویوک پاندیاتحلیلگر ارشد Adobe Digital Insight در بیانیه ای گفت: عبور از مرز ۱۰میلیارد دلار نقطه عطفی بزرگ برای تجارت الکترونیک در جمعه سیاه است. رویدادی که در گذشته بیشتر بر فروش حضوری تمرکز داشت. مشتریان اکنون می توانند هر چیزی را از تلفن های همراه و چت بات ها خریداری کنند . این فناوریها میتوانند حجم فروش آنلاین در جمعه سیاه را برای سالهای آینده افزایش دهند.»
Adobeاعلام کرد که در ساعات اوج خرید جمعه سیاه ۲۰۲۴، یعنی از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۲:۳۰ به وقت تهران در هر دقیقه ۱۱.۳ میلیون دلار خرید اینترنتی انجام شد.
براساس گزارش Salesforce، فقط در ایالات متحده، در جمعه سیاه ۱۷.۵ میلیارد دلار خرید آنلاین در روز جمعه سیاه انجام شده است که ۷ درصد افزایش را نسبت به پارسال نشان میدهد. البته آمار ادوبی کمی فرق دارد، به گفته این شرکت در ایالات متحده، مصرفکنندگان ۱۰.۸ میلیارد دلار خرید داشتهاند. جهت مقایسه، در سال ۲۰۲۳ ادوبی گفته بود که خریدهای آنلاین جمعه سیاه در ایالات متحده ۹.۸ میلیارد دلار بوده و آمار Salesforce خریدهای آنلاین در سطح جهانی را ۷۰.۹ میلیارد دلار نشان میداد.
شرکتهای Salesforce و ادوبی روش متفاوتی برای محاسبه میزان خرید در روز جمعه سیاه دارند، به همین دلیل ارقام آنها فرق دارد. Salesforce میگوید که ارقام سال ۲۰۲۴ براساس دادههای خرید ۱.۵ میلیارد مصرفکننده است که براساس فید دادهها در Commerce Cloud ،Marketing Cloud و Service Cloud ثبت شده است. ادوبی نیز میگوید دادههایش برپایه ۱ تریلیون بازدید از سایتهای خردهفروشی ایالات متحده است که در مجموع حدود ۱۰۰ میلیون شناسه SKU و ۱۸ دسته محصول را پوشش میدهد.
اگرچه فروش در روز جمعه سیاه رکوردشکنی کرده است، اما فروش جهانی مثل آمریکا چندان پیشرفت نداشته است؛ شاید این تفاوت به این دلیل باشد که بهرغم تلاشهای زیاد بازاریابهای شرکتهای تجارت الکترونیک، جمعه سیاه عموماً در سایر کشورها همانند آمریکا روز تعطیل نیست.
تحلیلگر ارشد Adobe Digital Insight نیز در بیانیهای گفت که عبور از مرز ۱۱ میلیارد دلار نقطه عطف تجارت الکترونیکی در روز جمعه سیاه است، چون در این روز عموماً خریدها در آمریکا به صورت حضوری انجام میشود. به گفته ادوبی، ۵۵ درصد (۵.۹ میلیارد دلار) از کل خریدهای آنلاین با موبایل انجام شده است که ۱۲.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
تخفیفها همچنان به افزایش فروش جمعه سیاه کمک میکند. جای تعجب نیست که بیشترین کاهش قیمت ها مربوط به محصولاتی است که مردم به احتمال زیاد به عنوان هدایای اولیه تعطیلات خریداری می کنند. اسباب بازی ها ۲۷.۸ درصد، لوازم الکترونیکی ۲۷.۴ درصد و تلویزیون ها ۲۴.۲ درصد تخفیف دارند.
رباتهای چت هوش مصنوعی همچنان یکی از مهمترین ابزارها برای شناسایی پیشنهادهای تخفیف و خرید آنلاین در جمعه سیاه هستند Adobe اعلام کرد که ترافیک وب سایت های خرده فروشی از چت بات ها نسبت به سال گذشته ۱۸۰۰درصد افزایش یافته است. ناگفته نماند که استفاده از این فناوری در سال گذشته کمتر مورد استقبال قرار گرفت. به گزارش Adobe، در نظرسنجی از ۵۰۰۰ خریدار آمریکایی، ۲۰ درصد گفتند که از چت بات ها برای یافتن معاملات و سایر توصیه های خرید استفاده میکنند.