دیجیکالا گزارش سال ۱۴۰۰ خود را منتشر کرد. بزرگترین ایکامرس ایران در این گزارش به بررسی و شفافسازی عملکرد سال گذشته خود پرداخته و در آن از فراز و فرودها و چالشهایی که با آنها روبرو بوده گفته است.
این پلتفرم همچنین در این گزارش بخشها و زیرمجموعههای جدید خود در حوزههای مختلف را معرفی کرده است که از میان آنها میتوان به دیجیکالا جت، دیجیاکسپرس، اسمارتک، دیجیپی، دیجینکست و … اشاره کرد.
دیجیکالا در یک نگاه
دیجیکالا بطور متوسط روزانه ۱.۳۱۶.۰۰۰ بازدیدکننده دارد.
برخی از زیرمجوعههای دیجیکالا
دیجیکالاجت
دیجیکالاجت در مرداد ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون به دو روش همکاری با فروشگاههای معتبر و فروشگاههای اختصاصی «جت مارت» محصولات خود را
در گروههای سوپرمارکتی، دارو، نان، شیرینی، کافه، میوه، پروتئینی، و گل تأمین میکند. این پلتفرم رقیب جدیدی برای اسنپاکسپرس و سایر اپلیکیشنهای خرید از سوپرمارکتهاست که به بیش از ۱۷ هزار سفارش در روز رسیده است.
پلتفرم خدمات پرداخت هوشمند دیجیپی
در سال ۱۴۰۰ ، دیجیپی سرویسهای اعتباری، درگاه پرداخت هوشمند، کیف پول، و سرویس بازگشت وجهِ کالاهای مرجوعی را به کاربران نهایی و خدمات تامین مالی زنجیره تامین را به فروشندگان و تامینکنندگان دیجی کالا، ارائه کرده است.
دیجی استایل؛ فروشگاه آنلاین کالاهای مد و پوشاک
همکاری با برندهای داخلی و بینالمللی و تلاش برای تأمین و عرضه هر آنچه مربوط به مد و پوشاک است دیجیاستایل را به یکی از پلیرهای تجارت الکترونیک در زمینه
مد و پوشاک تبدیل کرده است. دیجیاستایل در سالهای اخیر بر حمایت از برندهای ایرانی متمرکز بوده است.
کمدا؛ پلتفرم خرید و فروش اجتماعی
کمدا یکی دیگر از زیرمجموعههای دیجیکالا است که به کاربران امکان خرید و فروش پوشاک را میدهد. در حوزه مد و پوشاک بازگرداندن پوشیدنیهای مازاد به
چرخه مصرف، ماهیت کمدا به عنوان یک شبکه اجتماعی است.
باشگاه مشتریان دیجیکالا
باشگاه مشتریان دیجیکالا جایی ست که کاربران می توانند با عضویت در آن و انجام ماموریتهایی مثل خرید، ثبت نظر برای کالای خریداری شده، سر زدن روزانه، خرید کالاهای
مشخص شده، بیش از سه خرید در ماه، و… از جوایز و تخفیفهای دیجی کلاب استفاده کنند.
خرده فروشی آنلاین در تعدادی از کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۱
سهم خردهفروشی آنلاین از بازار خردهفروشی در ایران ۴ درصد است. این در حالیست که این سهم در کشور ترکیه به ۹، هند ۷ و چین ۳۰ درصد رسیده است!
وضعیت خرده فروشی آنلاین در ایران
دیجیکالا به نقل از سایت اینماد اعلام کرده که حدود ۱۰۵ هزار فروشگاه اینترنتی اینماد دار در ایران وجود دارد.
پربازدیدترین زمانها
ظهرها پربازدیدترین ساعت و یکشنبهها شلوغترین روز دیجیکالاست.
پرجستجوترین کالاها
«گوشی موبایل» و «کتاب» صاحب بیشترین جستوجو در میان کاربران دیجیکالا هستند. جالب توجه است که کتاب با ۸ پله صعود در جایگاه دوم قرار گرفته است. جایگاه سوم کالایی، متعلق به «هندزفری» است.
سن و جنسیت کاربران دیجیکالا
کاربران دیجیکالا عمدتا دهه شصتیها و دهه هفتادیها هستند.
مشتریان دیجیکالا از چه ابزارهایی برای خرید آنلاین استفاده میکنند؟
نسخه وب وبسایت دیجی کالا نرخ تبدیل بیشتری نسبت به ورژن موبایل و اپلیکیشن داراست.
بیش از ۱۰ درصد از پرداختها در سال ۱۴۰۰ به روش پرداخت اعتباری و پرداخت از طریق کیف پول بوده است.
شاخص مهم NPS در دیجیکالا: حدوداً ۴۵ درصد
دیجیکالا پس از هر سفارش، پیامکی به مشتریان ارسال میکند و میزان رضایت آنها از خریدشان را از صفر تا 10 میسنجد. نظرسنجی شاخص توصیهکنندگان (NPS) معیار مناسبی برای سنجش تجربه مشتریان در استفاده از دیجیکالاست. نمراتی که مشتریان در سال 1400 به دیجی کالا دادهاند در نمودار زیر آمده است.
۱۳ درصد از مشتریان دیجیکالا در نظرسنجی شاخص توصیهکنندگان (NPS) شرکت کردهاند. از این میزان، ۶۱ درصد استفاده از دیجیکالا را به دیگران توصیه کردند. طبق فرمول NPS، این شاخص برای دیجیکالا در سال ۱۴۰۰ ۴۵ درصد بوده است.
مشارکت کاربران در نقد و بررسی کالاها
محتوای تولید شده توسط کاربران(UGC) یکی از ابزارهای دیجی کالا است که به کاربران دیگر کمک می کند با بررسی تجربه مشتریان قبلی انتخاب آگاهانهتری داشته باشند.
دیجی کالا در رسانههای اجتماعی
راهکارهای بازاریابی دیجیکالا
سهم دیجیکالا از بازار تبلیغات دیجیتال ایران ۱۵ درصد عنوان شده است که عدد جالب توجهیست.
پرجستجوترین برندهای ایرانی در دیجیکالا
پرجستجوترین برندهای خارجی در دیجیکالا
منبع: رسانه بازاریابی دیجیتال دی ام برد