جایی حوالی شلوغی بلوارسانست، کنار یادگاریهای «راک اند رول» رنگورورفته و غذاهای عجیب یک رستوران تایلندی شیک، یک استودیوی یکاتاقه قرار دارد. مایک امیری گفت: «این جایی بود که من خودم شروع کردم؛ یک میز، یک صندلی.»
مایک امیری، بنیانگذار و طراح برندی به نام خودش است که شاید محبوبترین برند لوکس مردانه نام دارد. امیری مصاحبههای زیادی انجام نمیدهد و هنوز طرفداران لباس خیابانی به او علاقهمند نشدهاند. لباسهای تولیدشده برند او محبوبیت زیادی دارد و بزرگترین طرفدارانش ممکن است خردهفروشانی باشند که حتی در این دوران عجیب خردهفروشی، لباسهایش را میخرند. جی بل، معاون ارشد پوشاک برند امیری گفت: «برند ما به یکی از بزرگترین کسبوکارها در زمینه پوشاک مردانه تبدیل شده است. این واقعا اغلب اتفاق نمیافتد.»
به گفته این برند، تنها طی سهسال فعالیت، آقای امیری از هیچ به فروش پیشبینیشده 40میلیون دلاری در سال2018 رسیده است. «جی بل» گفت: «ما خیلی سریع، هیجانزده شدیم. این برند سریعتر از هر تجارت دیگری درحالحاضر رشد میکند.»
آقای امیری دیگر در دفتر قبلی کار نمیکند؛ هرچند استودیوی قدیمی را بهعنوان یادآور روزهای گذشته نگه داشته است. در واقع او گفت در یک روز در اواسط دسامبر از آنجایی که صدای شکستن ظروف نقره از آشپزخانه رستوران بالا شنیده میشد بهسرعت از دفتر بیرون آمد و به استودیویی در منطقه کرهتاون نقلمکان کرد. در 6ماه، او از آن دفتر بیرون آمد و به مرکز شهر نقلمکان کرد. بهزودی به آنجا رفتیم و در مرسدس کلاس G جدید آقای امیری درمورد ترافیک لسآنجلس مذاکره کردیم. از این ماه، او بار دیگر به یک مجموعه 30هزار فوتمربعی نقلمکان کرده که استودیوی طراحی، یک نمایشگاه، یک استودیوی دیجیتال برای تجارت الکترونیک و یک زمین بسکتبال را در خود جای خواهد داد.
امیری 41ساله در هالیوود بزرگ شد. پسر ایرانی مهاجری که تجارت فرشهای عتیقه را به سرمایهگذاری در املاک و مستغلات تبدیل کرد، آپارتمانی در بورلی هیلز اجاره کرد. حدود 30سال بعد از مهاجرت، هنوز هم نگاه امیری کاملا ظریف است. اولین مجموعه برند امیری، حول شلوارهای جین و گرمکن و تیشرتهای تزئینشده ساخته شد.
آقای امیری در زمینه تزئینات هم دستی بر آتش دارد. شلوار جین اما بخش بزرگی از تجارت امیری و سنگبنای آن است. آقای امیری از «هدی اسلیمان» در زمینه طراحی بهره میبرد. لباسهایی که امیری طراحی میکند بهطورکلی، محکم، بریده و کشدار هستند و میتوانند تا هزار دلار یا بیشتر قیمت داشته باشند.
به نظر میرسد جذابیت در مد مردانه از بین رفته اما آقای امیری متوجه شد پارچههای کشدار برای کسانی که با شلوار جین زندگی میکنند، مهمانی میروند، میخوابند و بیدار میشوند، راحتتر است و مردی با کمر 34اینچی بدش نمیآید انواع ساختههای امیری را امتحان کند!
زندگی جالب
مایک امیرى متولد ۵ژوئن ١٩٧٧ در کالیفرنیای آمریکاست. پدر او از ایرانیان مهاجر آمریکا بوده و در کار خرید و فروش فرشهاى خاص فعالیت میکرد. مایک ازدواج کرده و سه فرزند (۲پسر و یک دختر) دارد. او برندى با نام خودش در سال٢٠١۴ تاسیس و شروع به طراحى کرد. سبک لباسهاى او الهامگرفته از خردهفرهنگ پانک و گرانج است. دیدگاه کالیفرنیایی امیری هم آرام و عجیب است و هم سطحی از صنعتگری نام دارد که برچسب موردعلاقهاش را در بازار لوکس متمایز کرده است. مایک قبل از تاسیس برند خود بهعنوان مشاورِ طراحى، کار و آنچه در ذهنش بود با دستکارى و طراحى مجدد شلوارهاى جینِ آماده و پیاده مىکرد. بعدها شروع به تکفروشی اجناس خود به استایلیستها و خردهفروشیها کرد که باعث دیده شدن کارهایش شد. امیری با وجود اینکه هیچ آموزش رسمی نداشت، پرشور بود و تحقیقات بیوقفه، آزمایشها و تنظیمات دقیق او در عرصه پوشاک، کمک کرد تا سبک لباسهای خیابانی برجستهاش را تکمیل کند. امیری در کنار کلیه استعدادهای جدید در صنعت خلاق مد، صدای برجستهای است که ظاهر نمادین البسه را تعریف میکند.
بوتیکهای قدیمی هالیوود منبع ارزشمندی برای امیری بود. دانش عمیق او در مورد پارچهها و سبک نهتنها در این محیط، بلکه با گذراندن ساعتها در یک فروشگاه لوکس در غرب هالیوود برای تجزیه و تحلیل قفسههایی که اکنون خط تولید خود را دارند، تقویت شد. او بهجای دنبال کردن یک مسیر سنتی و حضور در مدرسه مد، روی ویدئوهای اسکیت و کلیپهای موسیقی وقت صرف کرد. امیری گروههای لسآنجلسی موسیقی را بهمنظور کشف رمز و راز موسیقی پاپ مطالعه کرد. چه چیزی یک ستاره راک را نمادین میکند؟ پس از چندین سال کار با هلموت لانگ، جی برند و RRL، امیری شروع به آزمایش خود کرد و بهدنبال تعریف صدا و زیباییشناسی خود بود. او با ساختن لباس جین با دست، هنر پارچه را آموخت.
اگرچه مجموعه رشد کرده اما امیری رویکرد فوقالعاده دقیق خود را حفظ کرده است. او توضیح میدهد: «این برند واقعا ارگانیک شروع شد و من چیزی واقعا مهم و خاص ساختم. وقتی روی جین کار میکردم، هر قطعه را خودم میدوختم. همهچیز سنجیده و دقیق بود، زیرا شما فقط چند قطعه میسازید؛ بنابراین وقتی مجموعه بزرگ شد، نمیخواستم چیزی را تغییر دهم. برای اینکه یک برند جوان باشید و وارد بازار لوکس جهانی بدون تاریخ شوید، باید به روشی متفاوت بدرخشید و متفاوت باشید.»
امیری نسخه لوکس خود را با انرژی سواحل، خیابانها و افراد مشهور خلق کرده است. او میگوید: «برند لوکس دارای عناصر خاصی است که قبلا وجود نداشت زیرا جهان درحال تغییر است. شما از طریق رسانههای اجتماعی در معرض موارد بسیار زیادی هستید. تجمل بهخودیخود نمیتواند فقط یک کالا با برچسب قیمت بالا نام بگیرد. باید چیزی نادر، خاص، قابلتوجه و کمیاب باشد. رفتن به جایی و خرید چیزی که در مورد آن میدانید، آسان است اما اینکه به جایی بروید و چیزی را پیدا کنید که تابهحال در موردش نشنیدهاید و انرژی خاصی دارد، هیجانانگیز است.»
محصولاتى که از برند امیرى در فروشگاههای مطرح دنیا به فروش مىرسند، مناسب استایل خیابانی بوده و درعینحال بسیار لوکس هستند. قیمت جینهاى او به ٢٠٠٠دلار هم مىرسد و براى تولید هر لباس، روزها و ساعتها زمان صرف میشود. تمام اجناس و پارچهها با بهترین کیفیت از ژاپن، ایتالیا و فرانسه تامین میشوند و تولید نهایی در لسآنجلس صورت میگیرد. او حدود هشت سال است توانسته برند خود را ثبت کند و پیشرفت چشمگیرى داشته و موفق شده درآمدى بالغ بر صدمیلیون دلار از فروش اجناسش داشته باشد. لباسهایش مورد توجه افراد مشهور زیادى مثل لیونل مسى، نیمار جونیور، لبرون جیمز قرار گرفته است. برند او راه خود را به مجلههای صاحبنام دنیاى مد همانند vogue و GQ باز کرده است. کیفیت بالاى پارچهها و دوخت و دوز عالى آنها، شبکههاى اجتماعى و از همه مهمتر طراحيهای منحصربهفرد و اشتیاق و علاقه شدید خود مایک، از عوامل پیشرفت او در این مدت بوده است.
همچنین مایک امیرى جایزه بهترین استعداد در حال ظهور را در مراسم FN achievement awards 2018 دریافت کرد.