درپی رقم خوردن بزرگترین افت سهام 23 سال اخیر، فشار بر مدیرNike به بالاترین میزان رسیده است.
بزرگترین شرکت تولید پوشاک ورزشی جهان توامان کاهش درآمد را هم تجربه میکند و سهامش در 12 ماه گذشته 17 درصد کاهش داشته است. تیم مدیریت شرکت Nike به رهبری جان دوناهو با انتقاد فزایندهای از سوی «والاستریت» مواجه شده، زیرا رکود طولانی فروش، باعث بزرگترین سقوط سهام از سال 2001 شده بود، درحالیکه سرمایهگذاران انتظار افزایش را داشتند. این موضوع در مورد کاهش تقاضا و افزایش فشار از سوی شرکتهای نوپا و همچنین رقیب دیرینه یعنی adidas نگرانیها را ایجاد کرد. فیل نایت، بنیانگذار Nike در بیانیهای حمایتش از دوناهو را تکرار کرد. نایت گفت: «من به آینده Nike خوشبین هستم. جان دوناهو از اعتمادبهنفس و حمایت کامل من برخوردار است و به برنامههای این شرکت اعتقاد دارد.»
نیل ساندرز از مدیران بلندپایه این برند گفت پای مدیران Nike روی یخ نازک است! سال غمانگیز مالی، فشار بر مدیریت را به میزان قابلتوجهی افزایش داده است. مدیریت تلاش کرده اوضاع مالی را بهبود بخشد، اما چشمانداز مثبتی برای آینده ندارد.
دوناهو در ژانویه 2020 مدیریت Nike را برعهده گرفت. انتصاب او بهدنبال رشد عظیم تجارتالکترونیک Nike بود و به والاستریت نشان داد این خردهفروش، متعهد به مدرنسازی عملیات دیجیتال است. در دوره دوناهو، Nike از تغییر روند تمایل مصرفکنندگان به سمت کفشهای معمولیتر استفاده کرد. بین سالهای 2020 تا 2023، فروش سالانه Nike تقریبا 14 میلیارد دلار افزایش یافت و برای نخستینبار از مرز 50 میلیارد دلار گذشت، اما مدیرانش کاهش فروش در سهماهه چهارم مالی سال 2023 را به ضعف فروش برندهای سبک زندگی ازجمله Air Force 1 و Dunks نسبت دادند. فروش این دسته برای اولینبار از زمان شروع همهگیری کاهش یافت.
مت پاول، مشاور ارشد در BCE Consulting و کارشناس صنعت کفش در پستی در لینکدین نوشت: «درطول همهگیری، Nike بازار را با Jordan 1، Air Force 1 و Dunks قبضه کرد.»
دوناهو در ماه دسامبر در پاسخ به فروش ضعیفتر، طرح بازسازی را برای کاهش دومیلیارد دلاری هزینهها طی سهسال ارائه داد. این امر شامل کاهش 2 درصدی کارکنان در اورگان و آمستردام است. تعدیل و سایر اقدامات درپی شکست در پروژه اولویتبندی فروشگاهها و وبسایتهای Nike صورت گرفت.
تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس در این زمینه گفت: «ضعف در کانالهای مستقیم فروش که در سهماهه اخیر هم انتظارات را برآورده نکردهاند، دلیلی برای نگرانی شده است، زیرا این برند ممکن است خریداران اصلی خود را بهخاطر نداشتن مرغوبیت از دست بدهد.»
دوناهو گفت سال مالی جاری، سال گذار برای تجارت خواهد بود؛ چراکه چرخه چندساله معرفی محصولات جدید بهزودی شروع میشود. این برند روی افزایش سرعت ارسال محصولات به مصرفکنندگان تمرکز دارد، اما تحلیلگران همچنان ابراز نگرانی میکنند، چون امکان دارد ارسال کالاهای جدید بیشازحد طول بکشد. تحلیلگران Evercore گفتهاند محصولات واقعا تحولآفرین تا پاییز 2025 قابلعرضه نیستند.
منبع :Gulfnews