استارباکس در خطر کاهش محبوبیت

استارباکس در خطر کاهش محبوبیت
استارباکس در خطر کاهش محبوبیت

 

استارباکس با تشدید رقابت در چین و ترس از جنگ قیمت مواجه است و روزهای سختی را در آن کشور تجربه می‌کند، زیرا رقبای ارزان‌قیمت، سهم بازار خود را از دست می‌دهند و چنین ماجرایی غول قهوه را مجبور به اختلاف قیمتی می‌کند که همیشه از آن می‌ترسید. استارباکس با کاهش فروش در دو بازار کلیدی‌اش- ایالات‌متحده و چین- فشار سرمایه‌گذار بیشتری را به چشم می‌بیند. در سال 2023، برای اولین‌بار لاکین از استارباکس در فروش سالانه در چین پیشی‌گرفت و دردسری اساسی برای برند مستقر در سیاتل ایجاد کرد. با ‌وجود این، مدیریت استارباکس استدلال می‌کند جنگ قیمت‌گذاری، غیرضروری است. در ژانویه بلیندا وونگ، مدیرعامل این برند در چین، گفت: «علاقه‌ای به ورود به جنگ قیمت نداریم.» بنیانگذار هوارد شولتز این اظهارات را در سفر ماه مارس به شانگهای تکرار و بر اهمیت رشد سودآور و بلندمدت تاکید کرد.

 

 

بااین‌حال، تحلیلگران صنعت و مشتریان چینی به افزایش کوپن‌های تخفیف ارائه‌شده توسط استارباکس اشاره می‌کنند. این تخفیف‌ها- که معمولا 30 درصدی است- نشان می‌دهند استارباکس به‌جای کاهش رسمی قیمت‌ها به تبلیغات برای جذب مشتریان وابسته‌تر می‌شود. دامنه افزایش تخفیف استارباکس ناشناخته است و این تاکتیک‌ها تا همین اواخر برای برند مشهور غیرمعمول بوده‌اند. واکر شن، کارمند اداری 38 ساله در شانگهای پیام‌های مکرری را از استارباکس مشاهده کرده که 30 درصد تخفیف‌های تبلیغاتی پیشنهاد می‌داد. او گفت: «فکر می‌کنم اکنون افراد کمتری استارباکس می‌نوشند

نبرد قیمت در صنعت قهوه چین با اقتصاد کاهش‌دهنده تورم و نگرش پایین مصرف‌کننده همراه است و موانع بیشتری را ایجاد می‌کند. استارباکس چاره‌ای جز رقابت بر سر قیمت در بازار ندارد. حفظ سهم بازار مستلزم تقویت پیشنهادهای تبلیغاتی و رشد فعالیت رسانه‌های اجتماعی است. داده‌های سه‌ماهه دوم استارباکس در اوایل ماه می نشان داد که فروش‌های برندهای مشابه در چین 11 درصد کم شده و کاهش پیش‌بینی فروش سالانه را رقم زده است. براساس مشاوره Daxue، سهم بازار استارباکس در بخش کافه‌های چین در سال 2022، 13.6 درصد بود. ارزش صنعت قهوه برشته‌شده چین در سال 2023 به 11.7 میلیارد دلار رسید و تخمین زده می‌شود تا سال 2025 به 13.25 میلیارد دلار برسد. به‌گفته ژو دانپنگ، تحلیلگر مستقل غذا و نوشیدنی با وجود رقابت، رویکرد تخفیف استارباکس همچنان انتخابی است و تبلیغات محدود به دوره‌ها یا موارد خاصی می‌شوند. وونگ، مدیرعامل استارباکس چین بر اهمیت Deep Brew، موتور تجزیه‌وتحلیل داده‌های هوش مصنوعی این برند در هدف‌گیری موثر تخفیف‌ها تاکید کرد، اما از اظهارنظر درباره استراتژی فعلی برندش خودداری کرد.

 

 

رقبایی مانند لاکین که به‌طورمعمول لاته‌ها را با قیمت‌های بسیار پایین‌تر ارائه می‌دهند، فشار قیمت‌گذاری را به اوج می‌رسانند. گسترش سریع لاکین با بیش از 18590 مکان در مقایسه با 9 هزار مکان استارباکس تا سال 2025، مبارزه جدید دیگری را برای برند مشهور به‌وجود می‌آورد.

این برند باید از طریق تجربه ممتازش به متمایز شدن ادامه دهد و موظف است برای مصرف‌کنندگان ارزش عاطفی ایجاد کند، در غیر این صورت در رقابت محلی ضرر بیشتری متحمل می‌شود.

 

منبع : Wionews.com

تگها : فروش , سرمایه گذاری , صنعت خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , استارباکس , رسانه های اجتماعی , مصرف کنندگان

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان